keskiviikko 20. tammikuuta 2010

Vaarallinen oikotie


Mies hevosineen ja rekineen oli kerran jäädä Pembroken alle Hammassyrjässä. Metson kylältä kulki Kuivalaan 50-luvulla oiva oikotie 07-baanan loppupään yli. Niinpä eräänä sumuisena aamuna Pembroken kippari oli saada säkärin vanhan ajan ajoneuvoyhdistelmän ilmestyessä eteen. Kolaria ei kuitenkaan sattunut ja oikotieajelut kiellettiin. Kuinka hyvin kieltoa noudatettiin tai valvottiin on toinen juttu.

Tarinan kertoi Reini Valtonen

Utissa oli Hunting Percival Pembroke koneita kaksi kappaletta, tunnukset olivat PR-1 ja PR-2. Ne tulivat Suomeen vuonna 1956 ja olivat käytössä nykymittapuussa lyhyen aikaa. Kummassakin oli Suomessa asennettu kameravarustus kartoituskuvauksia varten, koneita käytettiin myös kuljetustehtäviin. PR-1 vaurioitui vuonna 1965 ajettuaan lumivalliin, jonka jälkeen sitä ei enää korjattu. PR-2 poistettiiin käytöstä 1968. Vielä nykyisinkin voi Suomessa kuulla Pembroken moottorin hyrinää kun Lentotekniikan Killan omistama Gloster Gauntlet GT-400 / OH-XGT lentää, koneen nokalla on alun perin Pembrokessa ollut 520 hevosvoimainen 9-sylinterinen Alvis Leonides tähtimoottori.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti