keskiviikko 20. tammikuuta 2010

Kuvauskeikka Kantalahteen


Ruotsia huolestutti muiden länsimaiden ohella Neuvostoliiton kiihtyvä sotilaallinen varustautuminen Kantalahden alueella 40 –luvun lopussa. Erityistä kiinnostusta herätti länteen suuntaava tienrakennustyömaa ja strategisten ohjusten laukaisualustojen sijoittelu alueelle.

Valtakunnan rajoja ylittäviä vakoilulentoja oli harrastettu Ruotsin ilmavoimissa aiemminkin, mutta 25.9.1949 päätettiin käydä vähän pidemmällä. Reitti tulisi olemaan edestakainen Luulaja – Tornio – Kotala - Kantalahti. Luutnantti Ingemar Wängström starttaa tiedustelukoneellaan Luulajasta kello 11.20 itää kohden, vaikka sää lähtökentällä onkin huono, sillä matkan edetessä kelin pitäisi koko ajan parantua. Vakoilulentoa varten lentäjä on pukeutunut siviilivarusteisiin ja matkatavarana mm. väärennetty Neuvostoliiton passi ja ruplilla täytetty lompakko. Mahdollisen diplomaattisen selkkauksen välttämiseksi koneen kansallisuustunnukset on tilapäisesti ylimaalattu mustalla värillä.

Spitfire XIX perustuvan S 31 tiedusteluversion Rolls Royce Griffon moottorin kaikki ahdetut hevosvoimat tarvittiin, jotta tavoitekorkeus 12 000 metriä saavutettaisiin. Suomen ilmatila on hiljainen kuten aina ja nousu jatkuu. Toinenkin valtakunnan raja ylitetään ja kohdealue löytyy. Alaspäin suunnatut Ska 10 ja Ska 12 kamerat laulavat pilvettömällä taivaalla. Wängsström on kuitenkin havaittu ja kotimatkalle järjestyy ylimääräistä ohjelmaa. Heti paluumatkan alkaessa hän joutuu syöksymään puolivaakakierteellä alas 7000 metriin välttääkseen joutumasta MiG-15 tulilinjalle ja pääsee pakenemaan lännempänä sijaitsevan tiheän pilviverhon suojassa. Myöhemmin Rovaniemen paikkeilla hän huomaa MiG-15 lisäksi Jak-9 potkurihävittäjän liittyneen takaa ajajiin joka päättyy vasta Ruotsin valtakunnan rajan tuntumassa. Wängström laskeutuu lopulta ehjin nahoin Luulajaan kello 13.10 ja seuraavaksi alkaa jälkipyykin pesu, sillä havaintoja takaa-ajosta oli tehty useammassa valtakunnassa.

Lähde: Bortom Horisonten / Lennart Andersson, Leif Hellström

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti