tiistai 19. tammikuuta 2010

Pakkolasku Järven jäälle Neuvostokarjalassa


Huhtikuun 20. päivän iltana vuonna 1978 lähti Korean Airlinesin Boeing 707 KAL902 Pariisista kohti Korean Seoulia, tarkoitus tehdä välilasku Anchoragessa. Ilmeisesti suunnistuslaitteiden vian takia reitti alkoi kaartaa pohjoisella Atlantilla kohden itää ja lopulta etelää. Ylitettyään Murmanskin alueen laivastotukikohtia ym. kylmän sodan herkkiä alueita pinnalla 350 Kaksi Su-15TM konetta komennettiin tunnistamaan tunkeilija jonka pääteltiin olevan USA:n radiotiedustelukone RC-135. Radioyhteyttä ei saatu, tai ei ehkä yritettykään. Kun havaittiin että kohde kadotettaisiin piakkoin Suomen puolelle päätettiin kommunikaatio toteuttaa yksipuolisesti kahdella P-60 raketilla joista toinen meni ohi ja toinen osui vasempaan siipeen sirpaleiden puhkaistessa myös rungon, sekä tappaen kaksi matkustajaa ja haavoittaen muutamaa. Seuranneen dekompression takia kapteeni Kim Chan Kyu teki hätäpudotuksen pinnalta 350 aina 5000 jalkaan jossa mentiin pilveen ja hävittäjät kadottivat maalinsa. Pilven alla keväisen myöhäisillan pimeydessä Kyu miehistöineen etsi sopivaa hätälaskupaikkaa vaurioituneelle koneelleen alueen lukuisten jäätyneiden järvien joukosta. Lopulta n. klo 22:17 lasku suoritettiin onnistuneesti Korpijärven jäälle n. 100 km Suomen rajasta, lähellä Louhen kaupunkia. Neuvostokopterit saapuivat seuraavana aamuna paikalle pelastaen palelevat matkustajat järven jäältä. Kapteeni ja navigaattori pidätettiin väliaikaisesti. Muutamaa päivää myöhemmin matkustajat lennätettiin PanAmin 727:lla Murmanskista Helsinkiin ja edellen Seouliin. Neuvostoliittolaiset purkivat ja kuljettivat koneen osat pois, eikä sen myöhemmästä kohtalosta ole tietoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti