tiistai 19. tammikuuta 2010

Traaginen Häyrilä 6.5.1970


Etelä-Savossa, Joroisten kunnassa sijaitsevassa Häyrilän kylässä, pienviljelijä oli juuri lopettelemassa toukotöitään. Aikaisesta aamupalasta ja raskaasta työstä johtuva nälkä alkoi painaa, oli aika kääntää Zetorin keula kohti kotitorppaa ja emännän soppakattilaa. Oli lounasaika. Traktorin voimakkaan papatuksen läpi alkaa pienviljelijän korviin kuulua äkillisesti yltyvää ukkosen jyrinää - outo juttu, sillä ukonilmat ovat savossa harvinainen ilmiö toukokuussa. Samassa vilahtaa traktorimiehen näkökenttään takaapäin käsittämätön ilmiö: kakofonisen jyrinän saattelemana hopeanvärinen suihkuhävittäjä lentää nokka pystyssä niin matalalla ohi että lentäjän kypärän visiirinkin saattaa erottaa. Koneita onkin kaksi - ei vaan kolme, sillä takaa tulee vielä yksi, ja matalammalla kuin muut. Valtava rähähdys täräyttää maata, pudottivatko ne pommin?! Ei - koneita olikin neljä ja niistä viimeinen on iskeytynyt tulipallona maahan. “Se mäni nuapurin pihhaan”.
Torjuntahävittäjä MiG-21F tunnuksella MG-80 oli tuhoutunut klo 12:19, eikä sen nuori ohjaajaluutnantti ehtinyt laukaista heittoistuintaan.

Neuvostoliitosta hankitut lähes tuliterät MiG-21F torjuntahävitäjät olivat herättäneet kansalaisissa ansaittua huomiota esiintyessään syksyllä 1969 pääkaupungissa. Tämä oli ensimmäinen kerta kun neljän koneen osasto esiintyi Helsinkiläisille. Kuopion Rissalassa järjestettiin seuraavana vuonna toukokuun 7. päivänä lentönäytös, jossa oli tarkoitus esittää uudelleen neljän hopeanuolen esitys, nyt kuitenkin hiukan eri miehityksellä. Osasto oli startannut näytöstä edeltävänä päivänä viimeiseen harjoitukseen, jossa oli tarkoitus viimeistellä taitolentolentoliikettä joka tunnetaan nimellä tynnyri. Harjoitus suuntautui eteläiselle alueelle ja matalan pilvikorkeuden takia toimittiin pilvien yläpuolella. Harjoituksen päätyttyä johtaja käski osastonsa paluulentoa varten kiilamuotoon oikealle puolelleen ja johti parvensa korkeutta vähentäen pilven aukosta maanäkyvyyteen. Koska pilvikorkeus näytti riittävältä, päätti johtaja suorittaa vielä yhden tynnyriliikken, nyt pilvikaton alapuolella. Liikkeen aloitus sujui hyvin kuten aiemmissakin harjoituksissa, mutta loppuosa jatkui liian jyrkkänä kohden maata, jolloin johtaja komensi välittömän keskeytyksen ja irtautumisen jälkeen nopean oikaisun. Erittäin rajut ohjainliikkeet riittivät pelastamaan täpärästi ykkösen ja kolmosen, parven kakkonen oli hieman helpommassa asemessa ylimpänä. Nelosen asema oli huonoin ja lento päätyi onnettomasti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti