keskiviikko 20. tammikuuta 2010

Sukset pystyssä peltoon


Bristol Blenheim pommikoneet olivat Suomessa talvisaikaan usein varustettu kotimaisilla puurakenteisilla suksilaskutelineellä jotka olivat aluksi kiinteät “tossut”, mutta suuren ilmanvastuksen takia ne muutettiin myöhemmin Valtion lentokonetehtaan toimesta sisäänvedettävään malliin. Koska metallista oli sodan aikana huutava pula, myös alkuperäiset alumiinipotkurit korvattiin myöhemmin korjausten yhteydessä kotimaisilla kolupuupotkureilla. Tällaisella potkurin huoltokoelennolla tapahtui Seinäjoen Mäenpäässä 20. Tammikuuta vuonna 1942 erikoinen tapaus:
Koneen ohjaaja kapteeni Urho Nieminen oli BL-142:lla tulossa Tampereelta laskuun Kauhavalle, kun suksitelinettä nopeudella 290 km/h alas otettaessa tapahtui ns. muljahdus, eli kummankin suksen tukiripustus petti ja suksen kärjet kääntyivät lähes pystysuoraan alaspäin. Tämä aiheutti vastuksen dramaattisen lisääntymisen ja ohjattavuuden huononemisen koska nokka alas momentti kasvoi melkoisesti. Nieminen keskeytti lähestymisen ja päätti kääntyä takaisin Tampereelle. Lapuan kohdalla alkoivat vaikeudet ilmetä toden teolla kun nopeus ei enää jaksanut pysyä edes 200 km/h korkeuden samalla vähentyessä. Moottoreiden kohoavat öljynlämmöt ilmaisivat täysillä käyvien koneiden käyttötuntien olevan loppumaisillaan. Nieminen komensi miehistönsä hyppäämään koneesta, koska arveli että pakkolasku tönkkösuksilla pellolle ei tulisi päättymään onnellisesti. Miehistön poistuttua koneesta se jatkoi itsekseen loivaa liukukaartoa ja laskeutui pellolle pysähtyen lyhyen 70 metrisen kiidon jälkeen saaden vain vähäisiä vaurioita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti