torstai 21. tammikuuta 2010

Kalliit HS-helikopterin lavat


Joskus 80-luvulla alkoi yhden HS-kopterin toinen 1500 hv luotettavista suihkumoottoreista syödä öljyä enenevästi. Öljyvuodon täytyi olla sisäinen, koska ulkoisia vuotokohtia ei löytynyt. Lopulta kone maadoitettiin kesken työlennon Ouluun. HS-specialistit lennätettiin Utista paikalle. Mukana oli myös Kuljetuslentolaivueen teknillinen johtaja. Koska moottorin koekäyttöarvot olivat normaalit, päätettiin ennen moottorin vaihtopäätöstä tutkia, josko sittenkin visuaalisesti löydettäisiin jotain vinkkiä vuotokohdasta. Havainnoitsijan olisi oleiltava koekäytön ajan huoltotasoina käytetyillä avatuilla moottoripelleillä koneen katolla. Teknillinen johtaja kiipesi luukusta katolle puheyhteysluurit korvillaan. Lentueen päällikkö kävi HS'n puikkoihin, käynnisti viallisen vasemman moottorin ja otti täydet tehot. Kopteri hytkyi, teknillinen johtaja heilui katolla pääroottorin virtauksissa moottoripellillä kontallaan. Isot pääroottorin lavat viuhuivat pään yläpuolella. Ei näkynyt mitään öljyvuotoon viittaavaa kun koekäyttö oli lopetettu. Tuumattiin, että jos öljyvuoto on moottorin alkupäässä, se olisi kukaties havaittavissa ahtimen vuodatusventtiilillä, joka on auki käynnistyksen tietyssä vaiheessa. Vuodatusventtiili sijaitsee vasemman moottorin oikealla kyljellä moottoreiden välissä. Jotta sinne ulottuisi, olisi tarkkailijan maattava matalana vasemman moottorin päällä lapojen viuhuessa pään yläpuolella. Tuumasta toimeen. Moottori käynnistyi, tarkkailija oli poikittain moottorin päällä. Tietyssä käynnistysvaiheessa tarkkailija käsi kastui öljystä. Vuotokohta oli paikannettu ahtimen alkupään laakereille. Innoissaan tarkkailijan toiminut teknillinen johtaja Valtsu kertoi havainnostaan lentueenpäällikkö Eikalle ”alakertaan”, johon Eikka hillittelemään: ”Valtsu perskeles et sitten nosta päätäs. Insinöörejä me aina saadaan, mutta lapasarjoja ei Suomessa ole kuin yksi ja se maksaa kolmesataatuhatta markkaa." Tämä todistaa kuinka taloudellisesti osattiin ajatella kun rahaa oli niukalti. Sekä Eikka, Eino Hirvonen (evl) että Valtsu, Reini Valtonen (ins-evl) ovat eläkkeellä.

Tarinan kertoi Reini Valtonen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti